07.02.12, 17:39

Mobilni szejkowie: jak stać się pięknym i bogatym dzięki aplikacjom mobilnym (część I)

Część I  - Czy na aplikacjach mobilnych można zarabiać? Artykuł ekspercki Piotra Stalewskiego (Evil Indie Games & think4art/Clever Point).

Czy na aplikacjach mobilnych można zarabiać?

Procent udziału smartphone-ów w rynku rośnie z dnia na dzień. Obecnie nawet osoby, które niegdyś zarzekały się, że nigdy w życiu nie zamienią swojej poczciwej Nokii z „keypadem” na jakiś tam „dotykowy” telefon, przyjmują w promocjach od operatorów bardziej zaawansowane urządzenia. Obecność modułu GPS, kamery, wygodnego dostępu do Internetu to tylko niektóre z haseł promocyjnych. Coraz więcej osób decyduje się na smartphone-a ze względu na wygodny, szybki dostęp do tysięcy różnorodnych aplikacji, z których znaczna część jest darmowa. Przykładem może być aplikacja „Facebook”, która zapewnia wygodny mobilny interfejs dla najpopularniejszego portalu społecznościowego i z pewnością jej dostępność nieraz zaważyła na decyzji o kupnie nowego telefonu – szczególnie w przypadku osób młodych.

Aplikacje mobilne dystrybuowane są w bardzo szczególny sposób, który nie był wcześniej wykorzystywany na szeroką skalę dla aplikacji desktopowych. Mianowicie, poszczególni producenci i operatorzy udostępniają użytkownikowi jeden punkt dostępu do wszelkich aplikacji wspieranych przez urządzenie integrując telefon z dedykowaną aplikacją sklepu mobilnego.

Przykładami będą tu App Store (Apple), Android Market (Google), czy Samsung Apps (dla urządzeń Bada oferowanych przez Samsung). Z czasem zaczęła pojawiać się tendencja zastępowania owych „producenckich” sklepów sklepami „operatorskimi”. Dlaczego? Z bardzo prostej przyczyny – operatorzy i inne pomniejsze firmy szybko odkryły potencjał finansowy sklepów mobilnych.

Programiście, czy po prostu osobie zainteresowanej biznesem rodzi się w głowie proste pytanie – jeśli tak duży jest obrót w sklepach mobilnych, może warto wejść na rynek z własnymi aplikacjami i  dystrybuować je za pomocą sklepów mobilnych?

Zaczyna się szperanie po Internecie, wpisywanie haseł w rodzaju „how much you can earn on mobile apps” i tak dalej. Niestety, informacje na temat potencjalnych zarobków są bardzo rozmyte, programiści niechętnie dzielą się swoimi finansowymi doświadczeniami, a ci, którzy dzielą się, często sugerują, że „mobilna gorączka złota” już minęła.

Twierdzą oni, że jeszcze 2-3 lata temu można było dobrze zarobić na własnych aplikacjach, nie było wtedy takiej konkurencji, więc nawet prostsze i gorsze jakościowo produkty były w stanie wygenerować znaczny przychód. Czy to znaczy, że odkąd weszły na rynek duże firmy, sformowały dedykowane zespoły do rozwoju aplikacji mobilnych, zwykły, szary Kowalski, który ma trochę pomysłów i umiejętności, nie jest już w stanie nic wycisnąć z tej mobilnej cytrynki?

Oczywiście, obecność na rynku 2-3 lata temu dałaby Kowalskiemu coś bardzo cennego – doświadczenie, z drugiej jednak strony, rozgarnięty i zaradny Kowalski poszukałby tego doświadczenia w formie skondensowanej. Właśnie taką skondensowaną formę doświadczeń na rynku mobilnym postaram się wam przekazać w kolejnej części artykułu, bo na aplikacjach mobilnych można wciąż zarabiać, być może nawet lepiej niż kiedykolwiek wcześniej, wystarczy poznać mechanizmy rządzące tym dynamicznym rynkiem.

Piotr Stalewski (Evil Indie Games & think4art/Clever Point)

Piotr Stalewski. Absolwent Informatyki na Politechnice Warszawskiej czynnie działający na rynku aplikacji mobilnych od 2007 roku. Wyróżniany w międzynarodowych konkursach na aplikacje mobilne organizowanych m.in. przez Nokię (2007), czy Google (ADC2 2009). Swoje rozległe doświadczenie zdobywał między innymi podczas studiów w Danii, pracy w międzynarodowych firmach związanych z rynkiem mobilnym (Opera Software), a także pisząc i publikując własne aplikacje dla różnych platform (Symbian, J2ME, Android, iOS). Posiada rozległą wiedzę z zakresu marketingu, promocji i brandingu mobilnego, mobilnych interfejsów użytkownika, mechanizmów "monetyzacji" na dostępnych platformach mobilnych-prowadzi projekty edukacyjne w tym zakresie. Obecnie utrzymuje się ze sprzedaży własnych aplikacji mobilnych współtworząc firmę Evil Indie Games.
Prywatnie pisarz i pasjonat fotografii.

Komentarze

Powiązane

14.01.18, 16:00
| biznes i technologie » sprzęt
HUAWEI i Baidu będą współpracować na rzecz rozwoju nowej ery sztucznej inteligencji
HUAWEI i Baidu ogłosiły porozumienie o zawarciu strategicznej współpracy obejmujące swoim zasięgiem badania i rozwój nad sztuczną inteligencję, platformą i technologiami oraz usługami internetowymi. 
14.01.18, 14:00
| biznes i technologie » informacje
Smartfon niezbędny w nowej, łódzkiej siedzibie mBanku
mBank oficjalnie otworzył naszpikowaną technologią siedzibę w Nowym Centrum Łodzi. Smartfon jest w niej nieodzowny – służy jako klucz wejściowy, pomaga zarezerwować salę czy odnaleźć miejsce spotkania. 
14.01.18, 13:00
| biznes i technologie » informacje
Lego ma już 85 lat
W 2017 r. Grupa LEGO celebrowała swoje 85. urodziny. Firma przeszła długą drogę, od małego warsztatu stolarskiego do nowoczesnego, globalnego przedsiębiorstwa wyznaczającego trendy w przemyśle zabawkarskim.
14.01.18, 12:00
| biznes i technologie » informacje
Colian Holding kupił irlandzkiego producenta wyrobów czekoladowych premium Lily O’Brien’s Holding Limited
Strategiczna transakcja na rynku wyrobów czekoladowych. Polska firma Colian przejmuje kontrolę nad marką premium wyrobów czekoladowych Lily’s O’Brien’s. Tym samym Colian Holding zyskuje nowe kanały dystrybucji i zwiększa zasięg na rynkach Irlandii, Wielkiej Brytanii, USA i Australii.
14.01.18, 11:00
| biznes i technologie » sprzęt
G2 Esports będzie współpracować z AOC
Firma AOC, producent monitorów gamingowych AGON, nawiązała partnerstwo z organizacją G2 Esports.
14.01.18, 10:00
| biznes i technologie » informacje
H&M nowym najemcą w Pasażach Tesco
W ostatnim kwartale 2017 r., do najemców Pasaży Tesco dołączyła jedna z największych firm odzieżowych na świecie – H&M.
13.01.18, 20:00
| biznes i technologie » informacje
Pilsweizer wprowadza piwo Legnickie
Browar Pilsweizer, we współpracy ze spólka Piwa Tradycyjne, wprowadza na rynek nową markę piwa – Legnickie. W planach obie strony mają poszerzenie palety piw Legnickich o dodatkowe smaki, oraz uruchomienie w Legnicy patronackiej hurtowni piw.
13.01.18, 19:00
| biznes i technologie » sprzęt
Samsun Notebook 7 Spin już w tym kwartale w USA
Firma Samsung Electronics wprowadzi do sprzedaży notebook Samsung Notebook 7 Spin (2018), który ma zapewnić użytkownikom wysoką wydajność.
13.01.18, 18:00
| biznes i technologie » informacje
70 tys. m. kw. Smyk z nowym centrum logistycznym w Łodzi
Panattoni Europe wybuduje centrum dystrybucji i obsługi sklepu internetowego dla firmy SMYK. Obiekt o docelowej powierzchni 70 tys. m kw. powstanie na terenie Panattoni Central European Logistics Hub w Łodzi. 
13.01.18, 17:00
| biznes i technologie » informacje
Prawie 700 tys. pasażerów. Rośnie liczba osbługiwanych osób przez port Lotniczy Rzeszów-Jasionka
Blisko 700 tys. pasażerów skorzystało w 2017 r. z usług Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. To najlepszy wynik w historii lotniska, uzyskany głównie dzięki wzrostowi ruchu na trasach krajowych i zwiększeniu liczby wakacyjnych lotów czarterowych.
Subskrybuj RSS działu biznes i technologie: rss
Oferty pracy

SOCIAL MEDIA ACCOUNT EXECUTIVE

BEST PR | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 28.02.18

Do zdobycia 100 i 4 nagrody.

do 19.02.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 18.02.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.

Http://www.Autodoc.PL