17.05.12, 18:46

Robert Kosobucki: Wiodący motyw dla kanału jest niezbędny

Robert Kosobucki
fot.: Polcast

Rozmowa z Robertem Kosobuckim, Dyrektorem Marketingu Polcast Television m.in. o nowym kanale Water Planet.

Kuba Wajdzik: W połowie maja br. ruszył nowy kanał z Państwa portfolio - Water Planet. Skąd pomysł na kanał dokumentalny o nietypowej tematyce?
Robert Kosobucki: Dla kanału tematycznego określony, wiodący motyw jest niezbędny. W naszym przypadku sięgnęliśmy po najszerszy, czyli wodę. Został on świadomie przez nas wybrany, po wielu analizach dotyczących zarówno oglądalności kontentu programowego kanałów tematycznych oraz obserwacji rynków zagranicznych. Wzięliśmy także pod uwagę rosnącą świadomość społeczną dotyczącą roli jaką spełnia woda w naszym środowisku. To od wody zależy przecież jak i gdzie żyjemy, czym się zajmujemy oraz jak wypoczywamy. Woda wyznacza naszą jakość życia, od jej ilości zależy nawet cena chleba. Na naszej antenie skupimy się na prezentacji głównego motywu z różnych punktów widzenia oraz na budowaniu świadomości działań proekologicznych dotyczących wody. 

KW: Rynek jest już nasycony w sektorze kanałów dokumentalnych. W czym ma więc tkwić potencjał Państwa kanału?
RK: Nie zgodziłbym się z tezą o nasyceniu w sektorze kanałów popularnonaukowych. W wielu przypadkach stwierdzono już, że rynek został nasycony w sektorze kanałów dziecięcych, czy w szczególnym przypadku w sektorze kanałów muzycznych. Nadal powstają jednak w tych sektorach stacje telewizyjne, które odnoszą sukcesy na rynku. W kanałach tematycznych, dokumentalnych realizowanych głównie z myślą o polskim odbiorcy, nie ma zbyt dużej saturacji. Skłaniałbym się więc ku tezie, że zostały zajęte „miejsca”, a kontent w niektórych przypadkach jest rotowany nie wewnątrz kanału, a pomiędzy zajętymi „miejscami” przez mutację kanałów. Wyniki oglądalności wskazują na to, że widz nie jest zlojalizowany „zajętym miejscem”, a podąża za kontentem. W wielu przypadkach widać wyraźnie, że kilka pozycji programowych rotowanych pomiędzy mutacjami kanałów dają główny wolumen widzów.
Nasz produkt jest zasilony z bibliotek wiodących producentów kontentu popularnonaukowego. Programy są „świeże”, dzięki czemu szacujemy, że 70% całego kanału będzie dostępne w natywnej jakości HD. Dlatego też, jednocześnie oferujemy operatorom produkt HD, będąc oczywiście świadomymi tego, że główną grupę stanowić będą widzowie kanału o standardowej rozdzielczości. 

KW: Co widzowie znajdą w ramówce stacji?
RK: Cała ramówka Water Planet opiera się na czterech filarach związanych z wodą: pracy, rozrywce, historii i środowisku naturalnym. Każdy z podstawowych elementów będzie zawierał pozycje programowe omawiające daną dziedzinę. Praca, czyli blok „mokra robota” będzie zawierał programy o ratownictwie, inżynierii, eksploatacji złóż naturalnych, transporcie oraz rybołówstwie. Blok „wodne środowisko” będzie w całości poświęcony programom przyrodniczym i pogłębiającym wiedzę o ekologicznej odpowiedzialności. „Morskie opowieści” to pasmo historyczne, które zabierze widzów w erę odkryć geograficznych oraz bitew morskich, które decydowały o losach świata. Blok poświęcony poszukiwaniu rozrywki nad wodą to „głębia życia”. Znajdą się tu praktyczne informacje z zakresu turystyki i rekreacji.
Polskie produkcje będą obecne na antenie od samego początku. Planujemy do końca roku osiągnąć poziom 15 % wypełnienia anteny programami lokalnymi.

KW: W ofercie jakich platform i sieci kablowych znajdzie się kanał?
RK: Kanał w pierwszym etapie dostępny będzie FTA, tak aby wszyscy mieli szansę zapoznać się z naszym produktem. Liczymy też na szeroką dystrybucję. Negocjacje w naszym imieniu prowadzi spółka Delegata.

KW: Jaki udział w rynku będzie Państwa satysfakcjonował i kto jest głównym targetem stacji?
RK: Głównym targetem stacji, tak jak w przypadku większości kanałów dokumentalnych, jest rodzina z dziećmi. Kanały popularnonaukowe mają tą zaletę, że w łatwy sposób przekazują wiedzę. Najbardziej chłonne tej wiedzy są dzieci do lat dwunastu. Badania telewizyjne wykazują także drugą grupę w tym samym czasie, czyli rodziców. Z uwagi na różnorodność naszej oferty, kierujemy ją także do wszystkich miłośników aktywnego i świadomego wypoczynku nad wodą.
Udział w rynku kanałów tematycznych jest zależny od bardzo wielu czynników, między innymi od sposobu transmisji, jakości i dystrybucji sygnału, który jest równie ważny jak jakość biblioteki programowej. Naszym celem jest stworzenie jak najciekawszego kanału, który przyciągnie sporą grupę widzów.

KW: Na rynku prasowym w ostatnim czasie można zaobserwować boom magazynów popularnonaukowych. W Polsce od dawna cieszą się popularnością kanały dokumentalne z Discovery na czele. Skąd tak duże zainteresowanie tematyką wśród Polaków?
RK: Mogę jedynie ocenić zmiany w zachowaniach konsumentów rozrywki, posiłkując się badaniami przepływu widowni w różnych grupach docelowych. Grupa młodych widzów, których statystycznie jest mniej, bardzo silnie dywersyfikuje źródła pozyskiwania rozrywki. Ciężko jest namówić młodych widzów na klasyczny film. Coraz trudniej namówić ich także, gdy mają „pod ręką” Internet, na najnowszy film. Trudno jest sprzedać „świeże” informacje, jeśli najświeższa jest w sieci. Widza trzeba zainteresować lub dać mu informacje z jego wąskiego zakresu zainteresowań.
Programy popularnonaukowe, to pewnego rodzaju najbardziej rzeczywiste „reality show”. Nic nie jest wyreżyserowane w przedstawieniu pracy na platformie wiertniczej i dokumentowaniu jej najbardziej niebezpiecznych etapów. Rozwój technologiczny, odkrycia naukowe nabierają wyjątkowego tempa. Ma ono jednak w wielu przypadkach bardzo duże skutki uboczne. Coraz więcej osób chce zrozumieć ten postęp. Chce być także świadome zagrożeń wynikających z postępu. Producenci realizują programy o ginących gatunkach, których malejące populacje wynikają na przykład ze zbyt ekstensywnej gospodarki – to materiały o zmieniającym się świecie. Pewien rodzaj informacji, który nie jest na czołówkach codziennych gazet, czy też internetowych stronach informacyjnych, a jest informacją o nieodwracalnych zmianach globalnych, powinien zainteresować naszego widza.

KW: W maju wystartował również kolejny państwa kanał Novela tv. Do kogo kierują Państwo ofertę tego kanału i co się znajduje w jego ramówce?
RK: Novela tv jest kanałem dla największych konsumentów telewizji. W obliczu ścigania się kanałów w dotarciu do coraz młodszej widowni, zostaje mniej zagospodarowana grupa widzów dojrzałych. Novela tv skierowana jest przede wszystkim do miłośników seriali południowoamerykańskich i południowoeuropejskich. Grupę tą według badań wyróżniają osoby, które są skłonne najwięcej czasu poświęcić na oglądanie telewizji. Stanowią ją w głównej mierze kobiety w wieku 35+. Dotychczasowe propozycje kanałów dla tych kobiet zmieniają charakter, stacje komercyjne szukają maksymalizacji swoich przychodów w pozyskiwaniu i lojalizowaniu młodszych grup. Pozostaje zatem bardzo liczna grupa osób, konserwatywnych w swoich zachowaniach i nie partycypujących w mnożącej się ofercie kanałów przeznaczonych dla młodszego segmentu grupy komercyjnej. Grupa ta skłonna jest zwrócić swoją uwagę na ofertę kanałów tematycznych, ale tylko w przypadku pojawienia się u nich klasycznej oferty programowej. Biorąc pod uwagę stopień konsumpcji rozrywki telewizyjnej oraz charakter grupy na tle przekroju społecznego, mamy nadzieje, że nasza propozycja spotka się z rosnącym zainteresowaniem, stanie się ciekawą propozycją na rynku kanałów tematycznych i co najważniejsze - „przyciągnie kobiecą uwagę”.

KW: Na rynku jest już sporo kanałów skierowanych do kobiet. Nie obawiają się Państwo ciężkiej batalii o widzów?
RK: Te kanały przeszły metamorfozę, aby dopasować się do młodszej widowni. My kierujemy się do grupy, dla której telewizja jest podstawową formą rozrywki. Patrząc perspektywicznie i biorąc pod uwagę zmiany w komercyjnych rynkach Europy Zachodniej, gdzie starzejące się społeczeństwo jest zdecydowanie większym problemem. Zakładam, że rynek rozpocznie dyskusje o zmianie definicji „grupy komercyjnej” i podobnie jak choćby w sąsiednich Niemczech, nie będzie to grupa 16-49. Z uwagi na wydłużenie się okresu emerytalnego, zostanie dostrzeżona siła nabywcza osób po 50-tym roku życia.
 
KW: Niedawno przeprowadzili Państwo poważne zmiany w stacji Polonia1. Czy są Państwo zadowoleni z wyników metamorfozy stacji?
RK: Stacja zwiększyła wyniki pięciokrotnie w grupie komercyjnej. Zmiany będą podążać wyznaczoną drogą.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Robert Kosobucki
Pracę zawodową rozpoczął w sektorze budżetowym, później pełnił funkcję analityka sprzedaży w zarządzie głównym Coca-Cola Amatil. Od 1997 roku związany jest z rynkiem mediowym. Był między innymi analitykiem marketingowym, a następnie Product Managerem w domu sprzedaży czasu antenowego Publipolska dla kanałów Polonia1 i Super1.  Od 2002 roku, wraz z rozpoczęciem nadawania kanału Tele5, pełni funkcję szefa działu marketingu dla stacji oraz domu sprzedaży czasu antenowego Media5. Do jego głównych obowiązków należy przygotowywanie planów i strategii marketingowych, analiza rynku, wspieranie działań promocyjnych/PR oraz koordynacja dystrybucji kanałów telewizyjnych dla spółki Polcast Television.
Jest absolwentem Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych i Politycznych Szkoły Głównej Handlowej.

Komentarze

Powiązane

18.02.18, 22:07
| telewizja » badania rynku
Ponad 6 mln widzów oglądało zwycięstwo Kamila Stocha
17 lutego br. , pierwszy złoty medal dla Polski na Igrzyskach Olimpijskich w PjongCzang zdobył w konkursie indywidualnym na dużej skoczni Kamil Stoch. Jego sukces oglądało ponad 6 mln widzów, a udziały Jedynki wyniosły 48 proc.
18.02.18, 17:00
| telewizja » informacje
Atomówki inspiracją nowej kolekcji Katy Eary i Cartoon Network
Cartoon Network i Katy Eary zaprezentowali nową kolekcję ubrań inspirowaną „Atomówkami”.
17.02.18, 11:00
| telewizja » seriale
III sezon serialu Magicy w marcu na SCI FI
W niedzielę, 18 marca br. o 21:00 na kanale SCI FI zadebiutuje III sezon serialu „Magicy”. 
16.02.18, 21:00
| telewizja » informacje | internet » informacje | biznes i technologie » informacje
Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020. Szykuje się rewolucja w wielkopolskich szkołach
INEA wygrała przetarg na dostarczenie, uruchomienie, wsparcie techniczne i utrzymanie regionalnej chmury edukacyjnej w ramach projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020. Ma on zrewolucjonizować i unowocześnić edukację w wielkopolskich szkołach. 
16.02.18, 16:00
| telewizja » informacje
Będą zestawy klocków klocki LEGO z Atomówkami
Kanał Cartoon Network zapowiedział kolejny produkt licencyjny z Atomówkami w roli głównej. Na rynku pojawią się zestawy klocków Lego.
16.02.18, 10:00
| telewizja » informacje
Czy na pewno umiesz gotować? z piątym sezonem w Kuchni+
Kuchnia+ startuje z piątym sezonem własnej produkcji „Czy na pewno umiesz gotować?” prowadzonej przez Andrzeja Polana.
16.02.18, 09:00
| telewizja » informacje
Nicktoons nadaje już w Polsce
15 lutego br. oferta programowa stacji Nickelodeon HD została poszerzona, wzmocniona i udostępniona pod nową nazwą Nicktoons. 
15.02.18, 22:00
| telewizja » badania rynku
2,1 mln widzów meczu Real Madryt - Paris Saint Germain
Prawie 2,5 mln widzów w szczytowym momencie oglądało 14 lutego br. mecz w ramach 1/8 finału Ligi Mistrzów pomiędzy Realem Madryt a Paris Saint Germain (dane: NAM).
15.02.18, 16:00
| telewizja » badania rynku
Total video: 212 mln osób oglądąło w weekend igrzyska olimpijskie
Według pomiaru Total video, w miniony weekend igrzyska oglądało łącznie 212 milionów użytkowników w Europie na wszystkich ekranach, a relacje wideo zebrały blisko miliard odsłon.
14.02.18, 19:00
| telewizja » seriale
Nowy serial Za marzenia w TVP2 w poniedziałkowe wieczory
26 lutego br. o godz. 21.45 Dwójka rozpocznie emisje nowego serialu obyczajowo-komediowego „Za marzenia” w reż. Olgi Chajdas, Łukasza Wiśniewskiego i Aleksandry Terpińskiej. 
Subskrybuj RSS działu telewizja: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 20.03.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 19.03.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 16.03.18

Do zdobycia jeden egzemplarz audiobooka.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.

Http://www.Autodoc.PL