21.04.22, 07:00
Przewodniczący KRRiT zabrał głos w sprawie monitoringu udziału polskiej muzyki w programach radiowych
Reagując na wypowiedź poseł Joanny Lichockiej „Okazuje się, że Krajowa Rada Radiofonii praktycznie nie wypełnia swoich konstytucyjnych obowiązków monitorowania rynku i sprawowania kontroli nad tym rynkiem”, wyemitowaną 19 kwietnia 2022 r. w audycji „Rozmowy Dnia Radia Wrocław”, Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Witold Kołodziejski wydał specjalne oświadczenie.
Jak podkreśla Przewodniczący KRRiT, wypełniając obowiązki wynikające z ustawy o radiofonii i telewizji oraz zobowiązań w ramach Unii Europejskiej, KRRiT prowadzi systematyczną kontrolę udziału polskiej muzyki w programach radiowych w oparciu o dokumenty sprawozdawcze nadawców.
Kołodziejski informuje, że wyniki kontroli przeprowadzonej w 2021 r.ku wykazały, iż nadawcy realizują swoje zobowiązania w tym zakresie. Utwory wykonywane w języku polskim zajmowały średnio 41,7 proc. czasu nadawania utworów słowno-muzycznych (o 0,6 p.p. więcej niż przed rokiem), z czego 68,9 proc. w godzinach 5:00-24:00. Średnio udział piosenek wykonywanych w języku polskim w programach radiowych był o 8,7 p.p. większy od minimum określonego w ustawie. Dodatkowo KRRiT, również przy współpracy z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi, prowadzi działania, mające na celu weryfikację rzeczywistej realizacji zobowiązań przez nadawców.
Ponadto w odpowiedzi poseł Joannie Lichockiej z 6 kwietnia 2022 r. Przewodniczący KRRiT zapowiedział przeprowadzenie dodatkowego monitoringu w celu potwierdzenia zgodności danych sprawozdawczych nadawców 331 programów radiowych.
Nadawcy muszą przekazać dokumentację
KRRiT wystąpiła do nadawców o przekazanie stosownych materiałów i informacji dotyczących utworów słowno-muzycznych wykonywanych w języku polskim, w tym wykonywanych przez debiutantów, rozpowszechnionych w okresie od 1 grudnia do 31 grudnia 2021 r.
Jak informuje KRRiT, monitoringiem zostały objęte, zarówno programy radiowe nadawane przez nadawcę publicznego (np. Program 3 Polskiego Radia i Radio dla Ciebie), jak i programy rozpowszechniane przez nadawców komercyjnych (m.in. program RMF FM, RMF MAXXX Warszawa, Radio ZET, Meloradio Warszawa, TOK FM, Rock Radio 103,7 FM, VOX FM czy ESKA Warszawa).
KRRiT współpracuje z ZPAV
W celu przeprowadzenia monitoringu ww. materiałów KRRiT nawiązała współpracę ze Związkiem Producentów Audio-Video w zakresie listy utworów słowno-muzycznych wykonywanych w języku polskim oraz listy wykonawców – debiutantów.
„Przeprowadzony monitoring obejmujący wybrane programy radiowe potwierdził wyniki wcześniejszej kontroli całego rynku programów radiowych rozpowszechnianych w sposób rozsiewczy naziemny i wykazał jedynie sporadyczne naruszenia. Odnosząc się zaś do argumentu, że publikowane w przestrzeni publicznej zestawienia najczęściej granych utworów wskazują na mniejszy niż 33proc. udział utworów słowno-muzycznych wykonywanych w języku polskim należy wziąć pod uwagę, że najczęściej grane utwory stanowią tylko pewien procent wszystkich rozpowszechnianych w programach radiowych i w związku z tym nie mogą stanowić podstawy do oszacowania udziału utworów wykonywanych w języku polskim w ogólnym czasie trwania utworów słowno-muzycznych w danym programie radiowym, tym bardziej, że przy obliczaniu udziału utworów słowno–muzycznych wykonywanych w języku polskim, czas utworów wykonywanych przez debiutanta liczony jest jako 200 proc., a utwory takie często goszczą na antenach programów, zwłaszcza tych prezentujących najnowsze przeboje” – napisał Witold Kołodziejski.
Komentarze